“Als je gaat werken in de zorgsector is het alsof je tien jaar teruggaat in de tijd.”
Paskal van Lomm had bijna twaalf jaar bij ABN Amro gewerkt en vijf jaar bij Essent toen hij in 2016 het zorgplatform Duxxie begon. Daarmee biedt hij zorgprofessionals één online plek om alle hulpmiddelen voor patiënten te regelen.
Nu hangen wijkverpleegkundigen, ergotherapeuten of kraamzorgers vaak nog aan de telefoon om rollators, bedverhogers of douchekrukjes te bestellen. En dan moeten ze ook nog rekening houden met welke verzekeraar wat vergoedt.
Duxxie ontlast zorgprofessionals door alle hulpmiddelen van ruim 25 leveranciers in een platform te bundelen. Van Lomm wil zo het “Booking.com van de zorg” worden.
Donderdagavond mocht hij de Digital Transformers Award 2019 in ontvangst nemen. De prijs, die dit jaar voor de vijfde keer werd uitgereikt, zet digitale voorlopers in het zonnetje. Andere genomineerden waren Rob Keulemans (Ahrend), Joy van Baren (Walter) en Jorissa Neutelings (Vattenfall).
"Wat ik 10 à 15 jaar geleden zag in de bancaire wereld, zie ik nu in de zorg. Vergelijk het met de overstap naar internetbankieren", zegt Van Lomm, die de award in ontvangst nam van de winnaar van 2018, Hans Böhm van Beerwulf.
Parallellen tussen ABN Amro en Duxxie
Duxxie komt voort uit een gesprek dat Van Lomm had met de CEO van Medux, een leverancier van zorghulpmiddelen. Die wees hem erop dat deze tak van de zorgsector achterliep qua digitalisering.
Van Lomm heeft meer dan twintig jaar ervaring in het digitale domein bij grote corporates als Essent en ABN Amro. Zo was hij bij de grootbank onder andere verantwoordelijk voor internetbankieren. Is de zorg dan geen stap op onbekend terrein?
"De rode lijn is innovatie", zegt hij. "Ik wil technologie gebruiken om de dienstverlening voor klanten te verbeteren. En zo de bedrijfsvoering beter te maken. Ik geloof dat dat in elke sector kan."
Meerijden met chauffeurs
Om gevoel te krijgen voor de problematiek reed hij mee met chauffeurs die zorghulpmiddelen bezorgen en bezocht hij GGZ-instellingen.
Met financiële hulp van moederbedrijf Medux ging de bètaversie van Duxxie eind 2016 live. Inmiddels werken er 11 mensen voor het bedrijf en zijn er 7.000 zorgprofessionals aangesloten op het platform. Sinds september kunnen consumenten ook terecht bij Duxxie voor zorgproducten.
De grootste uitdaging voor zijn bedrijf? "Dat zorgprofessionals niet gaan bellen, maar de online omgeving gebruiken. Veel wijkverpleegkundigen kunnen nog niet met een smartphone omgaan", aldus Van Lomm. Duxxie geeft daarom trainingen om zorgprofessionals uit te leggen hoe het platform werkt. Binnen een uur is het hele team op de hoogte.